Hoppsan i Galoppsan!!!

Skrivet 2011-11-27 Klockan 06:45:55

Det kan man verkligen säga... Hoppsan i galoppsan...
I går morse när jag gick till hästarna för att ge frukost möttes jag av en liten fölunge!!! Roxita hade under natten levererat en frisk, pigg och urgullig liten fölunge alldeles själv. Vi var ju förberedda på att det skulle komma ett föl men inte riktigt ännu. Vi köpte ju Roxita i maj i år och ville ju då ha henne betäckt med en godkänd ridponnyhingst. Hon tog dock aldrig emot hingsten och när vi hämtade henne i slutet av maj gav förra ägaren oss en hint om att hon faktiskt redan kunde vara dräktig då en av unghingstarna på gården hittats inne i stonas hage i vintras. Ja, inte konstigt att Roxita inte tog emot hingsten, hon var ju redan dräktig...
För ett par veckor konstaterade vi att hon nog iaf var dräktig, magen blev bara rundare och rundare och juvrerna började fyllas. Så i går den 26 november damp det alltså ner ett stoföl, Lestebos Xperia men hon kommer bara kallas Xan.
Det är inte helt optimalt att få en fölunge den här årstiden men det får ju lov att gå det med. Som tur är är det ju ett litet ponnyföl och dom föds ju nästan med vinterpäls och sedan har vi tur att det är så milt ute ännu. Roxita fölade ju i utedriften där vi de senaste veckorna ställt in henne på natten men igår blev vi även färdiga med grundmålningen i stora stallet så nu står dom där inne i värmen, skönt!!!

Nu ska jag gå ut till hästarna och jag tar med mig kameran så får vi se om jag kan få något bra kort att lägga upp här på bloggen på den lilla nykomlingen =)

Tjing Linda


Kommentarer
Postat av: Christina

Skrivet 2011-11-28 Klockan 12:01:32
Hej Linda !

Såg att ni fått ett föl så roligt! Hoppas jag snart kan se bilder på detta lilla underverk då. Kul namn också.



Hälsningar Christina


Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din M@il: (visas ej)

Blogg eller Hemsida:

Din Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!